Seminars

野田正明スタジオ訪問セミナー 

日時:1月21日土曜日午後2時から5時
場所:野田正明スタジオ
講師:野田正明氏
参加者(14名):松尾明子、渡辺啓子、小倉千恵、太田美奈子、安井雪絵、大貫麻美、永野みき、中里すみ、安井健彦、安井咲月、及川ひろみ、山本章子、エレナ シェア、城 誠

版画家であり、彫刻家としても世界に作品を発信しつづけている野田正明氏

 

 

ニューヨークのソーホー地区の瀟洒なブティックやレストランの並びの一角にある、彫刻家・版画家でご活躍の野田正明氏のアトリエにお邪魔いたしました。
野田正明氏は、大阪芸術大学を卒業後、日本で版画家としてのキャリアを築き、更なる自由な表現の場を求めて1977年に渡米されました。直後より積極的に新しい技法と発表の場を開拓し、版画作家としてニューヨークをはじめとした全米各地の数々のギャラリーで発表。
その版画制作の傍ら、彫刻の制作も手がけます。彫刻をはじめた10年間は、誰にも知らせることなく、版画と並行して個人的に彫刻制作を続けてきました。彫刻での素材は紙から始まり、粘土、アルミ、ブロンズ、銅そしてステンレスへと幅広く移行した表現を試みてきました。
日本時代の初期では、幾何学的なシルクスクリーン作品が多く、次第に流線形をメインとした抽象的イメージの作品へと移行。
抽象的なその形がやがて立体彫刻へと昇華していきました。
近年の作品は、デジタルプリントに手描きを加えた過去の作品をモチーフとしたプリント制作も行なっています。
アトリエ内には数々の小さな半抽象的な彫刻の模型や作品が所狭しと並べられていました。
アーティストとして現在の位置に至るまでどのような過程で来られたか、アーティストしてのキャリアの構築の方法など貴重なアドバイスをいただきました。
「絵から彫刻になって、彫刻をやっているうちに彫刻らしくなってきた。彫刻にしかできないことをやるようになった。」と野田氏。
ステンレスの彫刻制作は、数々の工房を試した末、東大阪の工場に出会い、そこでは自分達がやっていないことをやってみたいと思う職人さん達がおり、野田氏自身が工場に赴き滞在、職人さん達とのディスカッションや試行錯誤を経て、一つの彫刻を作り上げます。
これまでスランプに陥った時でも制作の手はやめず、自分のやりたい作品を作りつつ、発表するタイミングやアーティストステートメントの書き方など冷静に自分の作品を見極めた上で発表の場を探してきました。
現在までに30点以上の公共彫刻が世界中に設置され、世界各地でも展覧会が行われています。
今でも精力的に制作活動を続けておられます。
野田画伯の気さくな人柄に参加者からの質問も飛び交い、話も弾み、会は和やかに終了しました。
さらに詳しい経歴と作品は野田正明氏のホームページをご覧ください。   (安井 雪絵)
https://masaakinoda.com


Studio Visit of Masaaki Noda January 21, 2023
We visited the studio of Masaaki Noda, an active sculptor and printmaker, located in a corner of elegant boutiques and restaurants in the SoHo district of New York City.
After graduating from Osaka University of Arts, Masaaki Noda built a career as a printmaking artist in Japan and moved to the U.S. in 1977 in search of a place where he could express himself more freely. Immediately after that, he actively developed new techniques and presentation venues and exhibited at numerous galleries in New York and elsewhere in the United States.
In addition to printmaking, he also created sculptures. When he started sculpture, he did not inform anyone for the first 10 years and continued to make them privately alongside his printmaking. He has experimented with a wide range of materials for his sculptures, beginning with paper and moving on to clay, aluminum, bronze, copper, and stainless steel.
In his early years in Japan, his works were mostly geometric silkscreen prints, gradually shifting to abstract images, mainly streamlined shapes.
The abstract forms eventually sublimated into three-dimensional sculptures.
In recent years, he has been making prints based on motifs from his past works by adding hand-drawn images to digital prints.
His studio was filled with numerous small semi-abstract sculptural models and works, and gave us valuable advice on how he came to his current position as an artist and how to build a career as an artist.
"I went from painting to sculpture, and as I was doing sculpture, it became more and more like sculpture. I started to do things that only sculpture can do," said Mr. Noda.
After trying a number of workshops, he found a factory in Higashi-Osaka where craftsmen were willing to take Noda's imagination to real life. Noda himself went to the factory and stayed there, creating a sculpture through discussions and trial and error with the craftsmen.
Even when he fell into a slump, he never stopped creating the work he wants to do.
To date, more than 30 of his public sculptures have been installed around the world along with many exhibitions of his pieces.
He continues to work energetically to this day.
For more detailed biography and works, please visit Mr. Masaaki Noda's website.          (Yukie Yasui)
https://masaakinoda.com

 



 

 

        Seminars top に戻る